Lesideeën

Wat mijn leerlingen altijd erg leuk vonden: Ruilen en bouwen. Deze les komt uit het blad VOORUIT, van het CBO in Nijmegen.

Hoe gaat de les?

De leerlingen krijgen de opdracht om een zo hoog mogelijke toren te bouwen van papier, plakband en dergelijke. Maar ze moeten deze eerst door onderhandelen zien te bemachtigen.

Verdeel de leerlingen over 4 groepen. Elke groep krijgt materialen.

  • Groep 1 krijgt: 1 pingpongbal, 1 plastic beker, 1 A4’tje, 1 schaar, 1 ballon.
  • Groep 2 krijgt: 1 lintje, 10 A4’tjes, 1 lijmstift.
  • Groep 3 krijgt: 1 schaar, 4 A4’tjes, 9 plastic bekers, 1 liniaal.
  • Groep 4 krijgt: 1 rol plakband, 1 ballon en 1 krant/tijdschrift.

Elke groep kiest een onderhandelaar. Het groepje bedenkt eerst wat het graag wil hebben (denk goed na!) en gaat dan onderhandelen. Elk groepje mag tijdens de onderhandelingen 2 keer om een time-out vragen. Dan kan de onderhandelaar met zijn groepsleden overleggen. In totaal kun je wel een dik half uur met de onderhandelingen bezig zijn.

Als de tijd om is, dan gaan de groepjes elk hun eigen toren bouwen, zo hoog mogelijk. Hierbij kun je punten verdienen:

  • 1 punt voor elke centimeter dat je toren hoog is.
  • 40 punten voor de pingpongbal bovenop.
  • 30 punten voor een opgeblazen ballon aan de toren.
  • 20 punten voor als het lintje aan de toren zit.
  • 10 punten voor een plastic beker in de toren.

In de nabespreking kun je ingaan op wat goed en minder goed ging in de onderhandelingen of in het bouwen. Belangrijk is dat de kinderen goede afspraken maken. Bijvoorbeeld: ik mag 3 minuten de schaar hanteren in ruil voor 3 plastic bekers.

Mijn leerlingen genoten enorm van deze les. Ik heb hem meerdere keren gedaan en elke keer waren ze enthousiast!

Heb je deze les gedaan? Hoe ging het? Laat het weten.

Of heb je een andere succesles? Deel die met ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *