Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Teake komt steeds boos uit school.

Teake is 6 jaar en zit in groep 3. Op school gaat het prima met hem. Hij kan goed meekomen, het leren gaat vlot, hij ligt goed in de groep, zijn juf is heel tevreden over hem. Maar thuis lijkt Teake wel een andere jongen. Hij is humeurig en zelfs boos als hij thuis komt uit school. Bij thuiskomst gooit hij zijn tas op de grond, schopt tegen de tafelpoot. Je kan dan beter niks aan hem vragen, want daar wordt hij nog bozer en chagrijniger van. Hij snauwt en grauwt tegen zijn zus en ouders. Of hij begint te huilen. Meestal gaat hij daarna een uur rustig met zijn autootjes of met de lego spelen. Tegen de tijd dat het gezin gaat eten, is Teake wat opgeknapt en wordt de sfeer weer beter. Opvallend is dat Teake in de vakanties altijd een vrolijk kind is, geïnteresseerd in van alles en nog wat. Dan speelt hij leuk met zijn zus en ook met andere kinderen. Wat kan er aan de hand zijn?

Het is goed mogelijk dat Teake zich op school erg aanpast aan wat de juf van hem verwacht en wat zijn klasgenoten van hem verwachten. Teake heeft deze verwachtingen al heel goed door. Hij is de hele dag bezig met kijken wat de anderen doen, welk antwoord er van hem verwacht wordt, hoe de anderen lezen en schrijven. En dat doet hij dan na. Doodvermoeiend is het.

Daarnaast zijn er op school heel veel prikkels. In de klas is het zelden helemaal stil. Er moet voor veel opdrachten worden overlegd en samen gewerkt. De muur hangt vol met kleurige werkstukken en posters. Veel (hoog)begaafden zijn gevoelig voor externe prikkels. Alle prikkels komen hard door in hun hoofd. Na een tijdje raakt het hoofd van het kind overvol en overbelast. Het kind wordt doodmoe van alle prikkels.

En de leerstof is dan ook nog veel te makkelijk. Het is voor Teake saai en dodelijk. Het biedt geen uitdaging, geen verrassing of verwondering. Alles weet hij al en nog veel meer. Lezen kan hij al, maar omdat hij dat niet laat merken (hij past zich aan aan zijn klasgenoten), zijn de lessen verschrikkelijk.

Als Teake dus uit school komt, is hij doodmoe van het aanpassen en de vele prikkels en getergd door de saaie lesstof. Het is bijna geen wonder dat hij dan alleen nog maar boos en gefrustreerd kan reageren. Rustig, alleen en in stilte even spelen helpt dan. Maar dat is slechts een lapmiddel, natuurlijk. De echte oplossing ligt in aangepaste lesstof, erkenning van zijn begaafdheid, contact met andere (hoog)begaafden, zodat hij zich niet hoeft aan te passen en, als het even mogelijk is, een rustige en stille werkplek in de school.

 

Komt jouw kind ook boos uit school?

 

Vertel hierover op het forum!