Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Stelt Britt zich aan?

Britt is 7  jaar en zit in groep 4. Britt is een vrolijk meisje. In haar vrije tijd knutselt ze graag, speelt ze buiten in de tuin of leest ze graag. Britt spreekt niet vaak af om met andere kinderen te spelen. Na school gaat ze graag naar haar kamer om hier wat te ‘rommelen’. Spelen met de poppen, tekenen of knutselen. Drukke bijeenkomsten vindt Britt maar niks. Als er thuis veel visite is, bijvoorbeeld omdat er iemand jarig is, dan is Britt na een tijdje ‘verdwenen’. Ze zit dan op alleen op haar kamer. Op school gaat het met de leervakken prima. Het valt alleen op dat Britt regelmatig huilt. Vooral aan in de middag kan ze eigenlijk niets meer hebben, alles is haar teveel. Een potlood dat breekt, een ander kind dat even niet zo vriendelijk kijkt, haar boek dat op de grond valt of als iemand met een pen tikt leiden tot huilen of boosheid. Het zijn maar hele kleine dingen, Britt moet zich niet zo aanstellen, dat denken haar ouders en juf vaak. Maar stelt Britt zich wel aan?

Voor veel kinderen is de schooldag druk. De aanwezigheid van zo’n 25 anderen in dezelfde ruimte geeft veel prikkels. Instructie aan verschillende groepjes maken dat het bijna nooit stil is. Vaak hangen er ook veel platen en posters aan de muur. In pauzes wordt een film afgespeeld op het digibord. Het zorgt voor een constante stroom aan prikkels. Sommige kinderen zijn hier extra gevoelig voor en zij raken overprikkeld, naarmate de dag vordert. Bij Britt uit zich dat in snel huilen of boos worden. Maar het kan ook leiden tot agressief of destructief gedrag. Deze kinderen kunnen de hoeveelheid prikkels niet meer aan en er ontstaat een soort storm in hun hoofd. Hun hersenen slaan op tilt en ze kunnen zich niet meer beheersen.

Onderzoek van Rinske Zurhorst heeft laten zien dat er een verband is tussen hoogbegaafdheid en sensitiviteit bij kinderen. Sensitiviteit houdt de mate van zintuigelijke gevoeligheid en prikkelverwerking in. Bij hoogbegaafden is de sensitiviteit gemiddeld groter dan bij gemiddeld intelligente personen. Bij hoogbegaafden zijn de hersenen significant intensiever actief in gebieden die over de informatieverwerking gaan. Ze denken langer na over hun gedachten, hebben een groot inlevingsvermogen en zintuigelijke prikkels komen sterker en verfijnder binnen.

In een klas met 25 anderen hebben hun hersenen dus heel veel te doen! Oververmoeidheid en ‘overdreven’ reacties zijn dan het gevolg. Voor deze kinderen is het ‘continurooster’ dan ook niet fijn. Het snelle eten tussen de middag in de drukke ruimte met zoveel anderen geeft hen niet de rust die ze nodig hebben. In de middag zijn ze helemaal op en lukt het allemaal niet meer.

Volgende week meer hierover en wat Britt er zelf aan kan doen om zich te wapenen tegen alle prikkels.

Ken jij een kind dat overprikkeld raakt?

 

Vertel hierover op het forum!