Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Naomi is ziek van school

Naomi is 7  jaar en zit in groep 4. De juf van Naomi spreekt mij aan. Ze sprak vanmorgen even  met de moeder van Naomi. Naomi was de laatste weken steeds ziek, dat was ons al opgevallen. Hoofdpijn, buikpijn, niet kunnen eten. Nu vertelde moeder dat het kwam omdat Naomi school vreselijk vond. Het was allemaal te saai en veel te makkelijk. Ook het verrijkingswerk dat moeilijker zou moeten zijn. Moeder vond het lastig om dit te vertellen, de school deed al zo veel en nu was het toch niet goed genoeg? Ik besloot een gesprekje met Naomi te voeren…

’s Middags tref ik Naomi en ik vraag haar om even bij me te komen zitten. Ik vraag wat er aan de hand is, maar Naomi kan geen woord uitbrengen, ze moet bijna huilen. Ik vertel wat ik van haar juf hoorde en vraag of dat klopt. Ja, knikt Naomi. ‘Nou’, zeg ik, ‘daar kunnen we wat aan doen’. Na het uitspreken van deze zin, zie ik dat Naomi ontspant. Nu kan ze wel wat zeggen. Ik vraag haar wat het is dat zo saai is op school. Naomi vertelt dat het met name om rekenen en spelling gaat. Ze snapt dit eigenlijk allemaal al wel, maar moet toch meedoen aan sommige lange instructies. Ook moet ze dan nog veel opdrachten maken, terwijl ze het allang weet. Ik leg Naomi uit dat het soms wel nodig is om makkelijke opdrachten te doen. Naomi weet zelf wel dat ze iets al kan, maar haar juf wil het ook weten en dan moet Naomi dat laten zien. Dat snapt Naomi wel. En hoe zit het met de tafels, kent Naomi de tafels al? ‘De meeste ken ik wel, maar nog niet door elkaar’, zegt Naomi. Dat is al knap van Naomi. Toch zal ze de tafels moeten blijven oefenen. Ook als ze ze al weet, want dit is kennis die wegzakt als je stopt met het herhalen ervan. En ja, dat is soms best saai. Ik zeg tegen Naomi dat ik met haar juf zal overleggen of ze minder aan de instructies hoeft mee te doen en of ze misschien nog iets minder opdrachten hoeft te doen. En het verrijkingswerk? Ook dat is te makkelijk. Ik spreek af dat Naomi het verrijkingswerk van groep 5 van mij krijgt. Dan kan ze zien of dat beter past. Later hoor ik graag van haar of dit goed is. Niet te moeilijk, en ook niet te makkelijk.

Tenslotte vraag ik aan Naomi hoe het komt dat ze niet eerder heeft gepraat over het saaie werk. Naomi antwoordt dat ze dat niet durfde. Ik druk Naomi op het hart dat ze dit wel moet doen, want wij vinden het ook vervelend als zij school zo erg vindt dat ze er ziek van wordt. En dat wij dat soms niet in de gaten hebben. Een volgende keer moeten we het maar eens hebben over wat het voor Naomi makkelijker kan maken om voor zichzelf op te komen. Voor vandaag is het wel even genoeg. Een zichtbaar opgeluchte Naomi loopt weer terug naar haar klas. Haar dag is weer goed en de mijne ook!