Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Levy en de zin van het leven.

Levy is 10 en zit in groep 8. We hebben een gesprekje over hoe het met hem gaat. Levy vertelt dat hij het naar zijn zin heeft op school, dat hij het niet te makkelijk en ook niet te moeilijk vindt allemaal. En dan ineens, out of the blue vraagt hij aan mij wat de zin van het leven nou eigenlijk is. Ik ben even van mijn stuk, ik had deze vraag niet aan zien komen. Ik kaats de vraag terug: ‘wat denk je zelf dat de zin van het leven is?’. Hij weet het niet, er is zoveel in de wereld aan de hand. Het gaat in veel opzichten niet goed. Levy maakt zich hier zorgen om en vraagt zich af wat hij hiermee moet, wat hij met zijn leven moet in zo’n bedreigde wereld. ‘Heb je zelf een idee, over wat je zou kunnen doen?’ Ik kaats de vraag nog een keer terug. ‘Nee, eigenlijk niet,’ zegt hij. ‘Ja, je kan zoveel doen, maar waar moet je beginnen?’ vraagt Levy zich af.

Hoogbegaafde kinderen maken zich meer dan gemiddeld intelligente kinderen zorgen om grote wereldproblemen als het klimaat. Dit kunnen ze als een last met zich meedragen, maar ze kunnen het ook gebruiken als inspiratie- en energiebron om in actie te komen. Dat laatste ga ik met Levy proberen.

Ik leg uit dat Levy, met zijn intelligentie en leervermogen best iets zou kunnen bijdragen. Ik vertel dat sommige mensen zich inzetten om de natuur te verbeteren, bijvoorbeeld door methodes te bedenken om met minder vervuiling dingen te maken. Ook zijn veel mensen bezig met het ontwikkelen van duurzame energiebronnen. En er zijn knappe mensen nodig om het klimaatprobleem te lijf te gaan. Ik zie Levy luisteren en knikken. Ik vertel dat dit voor hem nu nog ver weg is en te moeilijk is om te gaan doen. Daarvoor zal hij eerst zijn middelbareschooldiploma moeten halen en dan waarschijnlijk nog een studie aan een hogeschool of universiteit. Heeft hij wel gehoord van Boyan Slat, die een oplossing heeft bedacht voor het drijvende afval in de oceaan? Daar heeft Levy inderdaad over gehoord. Hij bewondert hem zeer. We hebben het nog even over wat er later nog meer zou kunnen en dat je leven dan heel zinvol kan zijn. En dat het een lange weg kan zijn voor je zover bent. Levy snapt het.

‘Maar misschien kun je ook nu al iets zinvols doen?’ vraag ik. ‘Wat zou dat kunnen zijn?’. Levy denkt na. ‘Geld ophalen voor bedreigde dieren’, zegt hij. Dat is een goed idee. Dat zouden we kunnen uitwerken. Voor welke dieren, wat ga je doen, ga je anderen erbij betrekken, zijn de vragen die we dan moeten beantwoorden. Dat komt later wel in een andere les. Levy heeft in elk geval weer een beetje meer zicht gekregen op wat de zin van zijn leven zou kunnen zijn. Als hij naar zijn plaats wil terug lopen, draait hij zich naar mij om: ‘Juf, ik kan alvast beginnen met al het zwerfvuil oprapen op straat. Dan eten de dieren dat niet op.’ Ik steek mijn duim op, wat een goed idee, Levy!

Ken jij een kind dat zoekt naar de zin van het leven?

Vertel hierover op het forum!