Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Kyona leest en schrijft moeizaam.

Kyona is 11 en zit in groep 7. Ze is heel creatief in haar denken, bedenkt onconventionele oplossingen voor problemen, ze bedenkt toneelstukjes en schittert in de verschillende rollen die ze kan aannemen. Kyona was een heel vrolijke peuter en kleuter. Toen ze 6 jaar was is ze getest en bleek hoogbegaafd. Toch ging het lezen en schrijven moeizaam en langzaam bij haar.  Op haar zevende is haar zicht en gehoor getest en dat bleek normaal. Toen Kyona 9 was, had zij een achterstand in schrijven en spelling. Ze las wel op het gemiddelde niveau. Kyona was labiel, huilde snel, had altijd het gevoel dat anderen de pik hadden op haar. Met volwassenen kon ze goed opschieten, met leeftijdgenoten niet. Het gaat duidelijk niet goed met Kyona en hoe komt het dat het lezen en schrijven zo moeizaam gaat? Het past niet bij haar begaafdheid.

De ouders van Kyona zijn bij veel hulpverleners langsgegaan. Uiteindelijk werd vastgesteld dat bijj Kyona sprake is van een sensory-motor integration disorder. Dit houdt in dat de zintuigen goed werken, de ogen en oren geven de prikkels adequaat door, maar in de hersenen wordt de informatie niet goed verwerkt. Kinderen kunnen bijvoorbeeld geen diepte zien, terwijl de ogen goed zijn en goed bewegen. Sommige kinderen gooien steeds van alles om of struikelen vaak. Dan kan sprake zijn van een stoornis in de proprioceptie, dat wil zeggen het weten waar je lichaamsdelen zich bevinden, zonder dat je ze ziet. Prikkels kunnen ook veel sterker waargenomen worden. Zo kan de mintsmaak in bijvoorbeeld tandpasta bij sommige kinderen pijnlijk aanvoelen in hun mond. Bij hoogbegaafden komt deze extreme of ongewone gevoeligheid relatief vaak voor, denkt men. Maar onderzoek hiernaar staat nog in de kinderschoenen

Het is vaak lastig om erachter te komen dat dit aan de hand is. Het is nodig om goede vragen te stellen en goed te luisteren en de antwoorden van het kind serieus te nemen. Want vaak is de eerste reactie dat het kind zich niet zo moet aanstellen (tandpasta doet geen pijn), of beter moet opletten.

Kyona bleek niet goed te kunnen convergeren met haar ogen en haar oogbewegingen waren niet accuraat. Ook had ze een achterstand in haar fijne motoriek en coördinatie. Dit verklaarde het moeizame schrijven. Dat Kyona leest op gemiddeld niveau is een topprestatie. Ze ziet de woorden op de pagina in het rond dansen en de punten en komma’s en kleine letters kan ze helemaal niet goed zien. Kyona kreeg oefeningen voor haar ogen en haar fijne motoriek. Dat helpt haar al goed op weg. Voor Kyona en haar ouders blijft het echter een zoektocht naar de juiste behandelaar, omdat er nog zo weinig bekend is over dit terrein.