Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Kan Rick niet tekenen?

Rick is 10 jaar en zit in groep 6. Hij zit bij mij in de plusklas en dat gaat niet zonder problemen. Rick wil niet tekenen. En in de plusklas is het de bedoeling dat je alles meedoet en uitprobeert. Het resultaat is niet belangrijk, het gaat om de ervaring van iets niet te kunnen en er door het te doen achter komen dat je er toch iets van kan maken. Pas dan kun je trots zijn omdat je iets geleerd hebt wat je eerst echt nog niet kon. Maar Rick zegt gewoon: ‘Nee, dat kan ik niet. Ik hoef het niet te proberen, want ik weet al dat ik het niet kan.’ En als Rick dan toch met een diepe zucht een tekening maakt, vind ik het werk onder de maat en onverzorgd. Rick bezorgt mij dus nogal wat hoofdbrekens. We modderen een tijdje door en komen niet veel verder. Wat nu?

Ik neem contact op met de basisschool van Rick. Zij vertellen mij dat Rick een stoornis heeft in het autistische spectrum. De plusklas is voor hem zeker de moeite waard, maar sommige dingen die ik van hem eis zijn voor hem heel moeilijk. Dit gesprek brengt me een hoop duidelijkheid. Ik begrijp dat ik Rick overvraag door te eisen dat hij netjes moet werken en moet doorzetten. Dit inzicht brengt al een hoop lucht in onze relatie. Ik verlaag mijn eisen en zie in dat Rick het voor zijn doen behoorlijk goed doet.

Dan komt de dag dat ik weer een tekenopdracht geef. Rick weigert pertinent te tekenen, maar ik vind dat hij het moet proberen. We komen terecht in een impasse. De volgende les spreek ik Rick op de gang als hij gebracht wordt door zijn vader. We praten even en het tekenen komt ter sprake. Weer zegt Rick dat hij dat niet kan. Dan zeg ik tegen hem dat hij nog helemaal niet kan weten of hij het niet kan. Als je 10 jaar bent, dan ben je nog volop in ontwikkeling. Kijk, als je nu 25 bent, en je hebt al vaak geprobeerd te tekenen en het is steeds niets geworden, ja, dan mag je van mij zeggen dat je dat niet kan. Maar een kind van 10, die kan dat nog ontwikkelen en ontdekken. Die kan van alles uitproberen en dan merk je wel wat het wordt. Rick luistert aandachtig naar mij. En warempel: hij wil dan wel proberen te tekenen. Ik prijs hem de hemel in om zijn tekening, die niet eens onaardig is geworden. Ik merk op dat Rick overgehaald kon worden door een rationele uitleg. Dat past inderdaad bij mensen met ASS.

Twee jaar later neemt Rick afscheid van de plusgroep omdat hij naar de middelbare school gaat. Voor dit afscheid mogen de leerlingen zelf kiezen wat voor werkstuk ze willen maken. Tot mijn verrassing kiest Rick voor een tekening. Ik uit mijn verrassing hierover tegen Rick en samen constateren we dat hij tekenen nu heel leuk vindt en dat het maar goed is dat hij toen iets is gaan doen waarvan hij had besloten dat hij het niet kon. Wat een mooi leermoment! We zijn er allebei blij om.