Publicaties

Forum Navigation
Please to create posts and topics.

Domina kent zichzelf niet goed

Domina is 11 jaar en zit in groep 8. Ze neemt deel aan mijn plusgroep om te leren leren, te leren denken en om emotionele en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Vandaag gaan de leerlingen persoonlijke doelen formuleren. Ik vraag Domina waar ze beter in zou willen worden, waar ze zou willen groeien. Domina moet erg nadenken. In vorige lessen zijn de leerlingen er achter gekomen waar ze goed in zijn. Ze hebben kaartjes van het kinderkwaliteitenspel gepakt voor zichzelf en ook voor een ander. En we hebben erover gesproken. Maar nu gaat het dus over waar je beter in zou willen worden. Domina weet het niet.

Ik suggereer een paar mogelijkheden. Ik ken Domina al een tijdje. Ik weet dat ze presenteren lastig vindt. En plannen. En soms zit perfectionisme haar in de weg. Domina denkt erover, maar weet niet of ze op deze punten wel wil groeien. Ik stel nog een paar vragen. Hoe gaat het nu met plannen? Hoe ging het bij je spreekbeurt? Hoe werk je samen? Domina weet het niet goed. Ze heeft niet goed zicht op wat ze wel of niet kan. En sommige dingen wil ze niet veranderen, dat is nog te eng of moeilijk.

Ik merk dat ook andere leerlingen het lastig vinden om een ontwikkelpunt te noemen en om op deze manier over zichzelf na te denken. Ze hebben dit nog niet eerder op deze manier gedaan. Ik besluit om met de groep te gaan nadenken over vaardigheden die belangrijk zijn om succes te hebben in je school- en werkloopbaan. Ik gebruik daarvoor het Model van Talentontwikkeling van Jan Kuipers. Hierin staan onder andere ‘krachten in jezelf’ beschreven die je kunt aanspreken om succes te hebben. Bijvoorbeeld doorzetten, hulp vragen, nadenken hoe je moet leren en vertrouwen hebben in jezelf. Ik voeg er zelf altijd nog samenwerken aan toe.

Ik laat de leerlingen van elke kracht een mindmap maken. Ik stel vragen als: Wat doet iemand die heel goed kan doorzetten? Wat zie ik als iemand heel goed aan het doorzetten is? Wat denkt of zegt die persoon? Op het papier komt te staan: ‘rode gedachten omzetten in groene’, ‘denken: morgen lukt het wel’, ‘vertrouwen houden’, ‘blijven proberen’. Heel mooi gedaan! Ik ben trots op mijn leerlingen.

De mindmaps helpen Domina om meer zicht op zichzelf te krijgen. Bij elke arm van de mindmap zet ze een + of een -, naarmate ze dit goed of minder goed kan. Of misschiet doet ze dit nooit. Dat kan ook. Na het zetten van de kruisjes ziet Domina op welk punt ze wil groeien. Nu kunnen we verder en een plan bedenken hoe ze dat zou willen gaan doen. Na acht weken evalueren we en heb ik een blije Domina voor me. Ze zet de groene gedachte: ‘gisteren kon ik het, dus vandaag zal het ook wel lukken’ regelmatig in en het doorzetten lukt nu een stuk beter!