Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

De plusklas is saaaaiii!

Jarno zit in groep 6. Op de basisschool viel op dat Jarno de lesstof snel onder de knie had. Hij verveelde zich tijdens de lessen en ging ‘grappige’ dingen doen, zoals propjes gooien, hard praten en andere kinderen plagen. De plusklas leek een goed idee. Jarno heeft nu een paar weken de lessen op de plusklas gevolgd, maar hij vindt er niets aan. Hij zegt dat hij het saai vindt en hij wil er niet meer heen. Hij heeft er toch niks aan, zegt hij.

 

Wat kan hier aan de hand zijn?

Veel (hoog)begaafden hebben ervaren dat ouders en leerkrachten snel in actie komen als zij het woord ‘saai’ in de mond nemen. Hiervan maken ze gebruik om onder bepaalde lesstof uit te komen. ‘Saai’ kan in dit geval verschillende dingen betekenen:

  1. De stof is te moeilijk.

Het kan zijn dat Jarno voor het eerst geconfronteerd wordt met problemen waarvan hij de oplossing niet meteen weet. Dit is een nieuwe ervaring voor hem. Jarno loopt vast, hij weet niet hoe hij verder moet. Toegeven dat je iets niet kan, wil Jarno niet. Daarom zegt hij maar dat hij de stof saai vindt. Want dan komen leerkrachten en ouders dan in actie.

  1. Het samenwerken met gelijken is nog moeilijk.

Op de basisschool kon Jarno zin klasgenoten makkelijk overtuigen van zijn gelijk. Op de plusklas is dat ineens anders. De leerlingen hier hebben eigen en andere ideeën dan Jarno en hij weet deze ideeën niet meteen te pareren. Oei! Dat is lastig! Hoe moet hij hier mee omgaan? Het werk ‘saai’ noemen brengt wellicht de oplossing?

  1. Het te leren onderwerp heeft niet de interesse van Jarno.

(Hoog)begaafde kinderen hebben soms interesses op specifieke terreinen. Het is van belang bij jonge kinderen om ze zo breed mogelijk kennis te laten nemen van wat er in de wereld te koop is. Een onderwerp dat op het eerste gezicht saai lijkt, kan toch interessante aspecten hebben als je je erin verdiept. Door er niet aan te beginnen kom je daar niet achter.

  1. De stof is echt saai.

Soms is leren gewoon echt saai. Bijvoorbeeld tafels of woordjes leren, een verslag schrijven of een onderzoek uitvoeren. Als je iets wil bereiken in je opleiding of in je beroep moet je soms even saaie dingen doen. Het is goed om je dat te realiseren. Als je weet waarom je iets doet, lukt het meestal wel om de motivatie te vinden.

 

Wat kun je doen?

  • Leer het kind strategieën om om te gaan met moeilijke problemen.
  • Leer het kind samenwerkingsvaardigheden
  • Begeleid het kind in het omgaan met deze lastige en bedreigende situaties.
  • Leg uit waarom het soms nodig is om ‘saai’ werk te doen.